søndag 1. september 2013

Utstyrsliste til baby

Til nå har jeg bare kjøpt det jeg har kommet over som jeg har likt, men nå tenkte jeg at det var på tide å gå litt mer systematisk til verks. Jeg synes det er litt vanskelig å planlegge siden jeg vet at flere enn meg har begynt å kjøpe klær den lille i magen min allerede, men jeg har i hvert fall bestemt meg for å sette opp en oversikt over det jeg har kjøpt til nå og dermed også det jeg mangler, som jeg vet om.


Listen jeg har tatt utgangspunkt i fant jeg på Mammanett.no. Jeg har satt opp det jeg har av klær i størrelse 50-62 cm i denne oversikten. Som dere ser mangler vi fremdeles ganske mye. De tingene jeg har en plan på, men ikke har kjøpt enda, har jeg markert med (0).

Klær    Ut på tur  
 6-8 bodyer  7  Godkjent bilsete  (0)
 4-5 trøyer/gensere  1  Barnevogn  (0)
 4-5 sparkebukser  2  Stelleveske  (0)
 Strømpebukser til kalde årstider  0  Vognpose  0
 4-6 pyjamaser  0  Regntrekk og myggnetting til vogn  (0)
 Bomullsjakke eller en strikkejakke  0    
 En varmere jakke  0  Utstyr til amming/mating  
 3-6 par babysokker  7  3-4 amme-BH  0
 To babytepper.  2  Engangs ammeinnlegg  0
 Lue og votter i vinterhalvåret  1  Ullammeinnlegg (høst, vinter, vår)  0
 Tynn bomullslue, sommer  0  Ammepute  1
 Utedress  0  Håndpumpe  0
     Brystvortekrem for såre brystvorter  0
 Seng og sengeutstyr    "Brystglass" (melkeoppsamler)  0
 Vugge, kurv eller sprinkelseng  (0)  Tåteflasker  0
 Madrass og madrasstrekk  (0)  Smokker  0
 Babydyne  0  Poser for frysing av morsmelk  0
 Laken og dynetrekk. Flere skift  2    
 Sprinkelbeskytter til evt. sprinkelseng  0  Eventuelt...  
     Lekegrind  0
 Til stell    Leketeppe  0
 Stellebord eller stellematte  (0)  Babygym  0
 Bleier  0  Vippestol  0
 2-3 babyhåndklær  1  Bæresele, bæresjal eller bæreslynge  0
 Mild såpe og shampoo  0  Bleiebøtte  (0)
 Sinksalve og stellesalve  0  Kosebamse  1
 Babyolje  0  Babycall  0
 Balje til bading  (0)    
 Minst 15 myke vaskekluter  0    
 Minst 15 gulpekluter  0  

Tingene på bildene i dette innlegget, kjøpte vi i Spania. Både mamma og svigermor har sagt at jeg kan komme å se gjennom det de har tatt vare på av gamle klær, så det tror jeg at jeg skal gjøre - kanskje allerede i dag.


Dette settet med 7 par sokker måtte jeg bare ha. De er så utrolig små og søte!


Ellers har jeg veldig lyst på noen slike handklær med ører på. De er jo også utrolig søte! Og en utedress i litt loddent stoff og med hette med ører på.

Hvis noen med litt mer babyerfaring enn meg ser noe som mangler på denne listen, eller noe som jeg egentlig ikke trenger, setter jeg pris på en tilbakemelding. Jeg er som sagt helt grønn på dette området...


6 kommentarer:

  1. Oi her var det mye! Med januarbaby som vi har, ble det brukt kun ull første 12 månedene avløst av bomull de varme dagene. Ellers er det lite å anbefale annet enn å vente til babyen er født. Ha det nødvendigste og kjøp alt annet etter hvert. Kluter til rumpevask og gulpekluter er jo et must samt en bilstolpose og varme pledd ;-) og et bæresjal/sele (erhobaby eytc)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips :-) Det er sikkert lurt å vente til hun er født og til jeg ser hva vi får i gave før jeg kjøper så altfor mye mer klær...

      Slett
  2. Ja, ikke kjøp så mye. Har nesten ikke fått kjøpt noe selv (luksusproblem), da vi har fått/arvet så mye. Bare å glede seg til desember.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal prøve å begrense meg.. :-) Vi gleder oss masse!

      Slett
  3. Ullbodyer. Kluter (vaskekluter, gulpekluter). Blås i hettehåndklær - men ha mange håndklær. Body og strømpebukse er godt og varmt og enkelt både dag og natt - (renger ikke pysjer til nyfødte....) Eller gammeldagse sparkebukser med føtter. Sokker sitter ofte ikke på - men kan gå utenpå strømpebukse/sparkebukse. Ullsokker hvis det er en som lett blir kald på føttene - en av mine trengte det,selv på sommeren. Hekletepper (helsetepper) brukte vi mye av. Godt å ha en (korthåret) skinnfell å sove på i vogn/vogge. Salve til sår rumpe - vi kjøpte Weldeda sin på helsekostbutikk.
    (n trenger ikke mange "fancy antrekk". Det er upraktisk - og de vokser fort fra dem. Men det er jo søtt og morsomt selvfølgelig.)
    Yttertøy til vinterbaby - trenger ikke noen tett dress (kommer til å ha teppe, pose, dyne uansett), men litt tykkere ulltøy - veldig fint hvis en har noe som er hjemmestrikket. Strikkejakke - ikke genser - og ullbukse. Varm pose til å sove i ute.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode råd her også :-) Jeg har kjøpt litt ull, men jeg hører at mange sier at de brukte mye ull, så hvis jeg skal kjøpe noe mer klær, blir det vel gjerne det..og kanskje noen upraktiske fancy antrekk, da.. :-)

      Slett