fredag 27. september 2013

Gravid uke 28 - 3D ultralyd

Hvis jeg har forstått ting riktig, går jeg i dag inn i tredje trimester. Så vidt jeg forstår, kan jeg også forberede meg på at dette trimesteret kommer til å bli tøffere enn det foregående. Når det gjelder den lille i magen, sier Babyverden at lungene nå kan puste luft og at prognosene for å få et sunt og friskt barn ved for tidlig fødsel, bedres for hver dag. Det er faktisk over 90 % sjanse for at barnet overlever om det skulle bli født nå. 

Dette har egentlig vært en ganske god uke – jeg har endelig begynt å kjenne at fysioterapien hjelper litt og jeg har ikke vært så stiv og støl som jeg pleier. Etter en litt hard tur med søsteren til J i går, var jeg riktignok ganske stiv, men jeg håper at det er forbigående.


I dag har vi vært på 3D ultralyd. Det viste seg at hun ligger i seteleie med armer, bein og navlestreng rett foran ansiktet, så det var ikke så lett å få gode bilder, men vi fikk da se noe. Og ikke minst fikk vi bekreftet at alt fremdeles ser helt fint ut. Hun er i dag 1155 g, noe som er rett over normalen. 

Jeg tror vi kom midt i middagshvilen, for først lå hun helt stille og når damen prøvde å få henne til å snu litt på seg, begynte hun å gjespe gjentatte ganger. Lange, gode gjesper. Gjesping er jo som kjent ganske smittsomt, så både jeg og J satt og gjespet etter vi hadde sett gjennom DVDen vi fikk med oss.


Vi så også tydelig at hun ligger sammenkrøllet med bena helt oppe med ansiktet og armene rundt bena igjen, så det er ikke så rart at hun slet med å få tatt gode bilder av ansiktet. Siden vi ikke fikk de beste bildene i dag, skal vi inn igjen om to uker og prøve på nytt. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar