lørdag 12. oktober 2013

Lag ditt eget "babyrede"

Her kommer en enkel beskrivelse av hvordan man kan lage sitt eget "babyrede". Jeg tok utgangspunkt i denne fremgangsmåten og jeg startet med 1x1 m av to ulike stoff, men du kan jo selvfølgelig bruke samme stoff på ut- og innsiden, hvis du vil.


Jeg startet med å tegne opp mønsteret på det ene stoffet. Lengden skal være 90 cm og bredden 60 cm. Jeg rundet av hjørnene på toppen og tegnet opp "utstikkerne" nede, disse skal være 15x15 cm.


Jeg fortsatte med å legge de to stoffene mot hverandre, rette mot rette, og feste de med nåler. Videre klippet jeg bort det overflødige stoffet og sydde de to stoffene sammen. På det andre bildet under, har jeg vrengt stoffet.


Det neste jeg gjorde, var å feste et kantbånd rundt der jeg hadde sydd, og sy det fast på begge sider.


Videre målte og klippet jeg opp to vattplater, som vist på bildet under, la de i mellom de to stoffene, festet med nåler og sydde alt sammen.



Det neste jeg gjorde var å fylle sidene med vatt og tre et bånd gjennom kantbåndet. Jeg brukte bare et gavebånd siden jeg ikke hadde noe mer passende, men tenker å bytte det ut etter hvert. Til slutt sydde jeg igjen den åpne kanten og avsluttet det hele med å sy på kantbånd.



Det endelige resultatet:
 

Sånn ved første øyekast ser det jo veldig bra ut, men det er noen detaljer jeg har lyst til å rette opp. Det ene er at kantbåndet fliser seg, men det er jeg usikker på hva jeg kan gjøre med. Tips, anyone? Det andre må jeg nok sette på kontoen for slurvefeil etter mange timer bak symaskinen. Vi får se om jeg gjør noe med det eller bare lar det være..




5 kommentarer:

  1. Så utrolig fint det ble! Har veldig lyst til å prøve meg på en sånn, men lurer på hvor du fikk tak i vattplater, og hvilken type vatt du brukte til å fylle sidene?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble ganske bra. Vi har brukt det mye også :-) Jeg kjøpte vatt på Stoff&Stil. Brukte samme vatt til å fylle sidene med som jeg la i bunnen. Lykke til :-)

      Slett
  2. Å så herlig med ei oppskrift på dette, venter små her snart. Stedatter skal ha barn og da har jeg tenkt på å prøve å få til å lage et lite babyrede. :-) tusen takk for at du deler og forklarer så godt :-) God jul :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du likte forklaringen min :-)
      Det er ganske enkelt å lage - det var vel den andre tingen jeg sydde i hele mitt liv...det vanskeligste er kantbåndet. Jeg visste ikke hvordan man syr kantbånd når jeg laget mitt, og sydde det ferdig brettet med bare en søm, hvis du skjønner? Det er nok enklere å få det fint om man syr kantbåndet fast på "vrangen" først, for så å brette det over og sy på retten etterpå. Lykke til i hvert fall!

      Slett
  3. Forresten er det veldig vanskelig å lage?

    SvarSlett