torsdag 31. oktober 2013

Mer lesestoff

Det er vel ingen hemmelighet at jeg liker å planlegge ting og selv om jeg har innsett at det å bli mamma ikke er så enkelt å planlegge, har jeg allikevel tro på at det vil være en fordel å ha forberedt seg litt på det som kommer. Jeg forstår at man umulig kan forberede seg på det å plutselig være en mamma, men det kan jo ikke skade å vite litt om vanlige praktiske og helsemessige utfordringer som andre har erfart. I tillegg til ammebøkene jeg har skaffet meg, har jeg derfor også gått til anskaffelse av to bøker skrevet av Gro Nylander.  

Den ene heter ”Mamma for første gang” og denne tar for seg fødsel og barseltiden. Denne har jeg ikke begynt på enda, men den andre boken, ”Småen 0-2 år”, som omhandler barnets utvikling fra nyfødt til 2 år, har jeg så vidt begynt å lese. Deler av boken er skrevet fra barnets perspektiv, men all informasjonen er basert på forskning og beviselige fakta.  


Det at jeg sikkert er full av hormoner og at jeg har allerede tenkt mye på hvordan det vil bli å få den lille på brystet for første gang, gjør meg nok ekstra mottakelig, men det at deler av boken er skrevet fra barn til mor og far, gjorde meg rett og slett skikkelig emosjonell. Den starter for eksempel slik: "Hjelp! Jeg er livredd og kald. Lyset skjærer meg i øynene og alle lydene skremmer meg." 

Videre beskrives betydningen av hud-mot-hud-kontakt på denne måten: "Hold rundt meg, mamma! La meg ligge mot den varme huden din! Da er det lettere for meg å få til dette med pustingen, som jeg aldri har prøvd meg på før." 


Jeg ser for meg hvor stresset hun må være når hun endelig kommer ut, men gleder meg til å være den som skal trøste henne og passe på at hun er trygg og varm og god.

1 kommentar: