torsdag 10. oktober 2013

Enkel gryterett til mange

Sist vi inviterte til kvelds ble vi 15 stk til bords. Det var jo veldig hyggelig at alle ville komme, men det legger jo også noen begrensninger på menyen. I hvert fall siden jeg hadde bestemt meg for å ikke sikte for høyt og slite meg helt ut på forberedelsene.

Jeg søkte etter "enkel gryterett til mange" og jeg er ganske sikker på at jeg fulgte denne linken, men den ser ikke ut til å virke lenger. Jeg tok i hvert fall utgangspunkt i denne oppskriften, men gjorde noen tilpasninger.

Hvis du vil lage denne gryteretten, trenger du:


  • 6 løk
  • 2 purre
  • 3 gulrøtter
  • 4 grillet paprika
  • 2,4 kg kjøttdeig (jeg brukte litt vanlig kjøttdeig, litt svinekjøttdeig og litt karbonadedeig)
  • 2 bokser hakkede tomater
  • 1 boks tomatpure
  • 2 pakker oksefond
  • 1 dl fløte
  • 2 bokser Creme Fraiche
  • Karri, salt og pepper
  • Evt litt vann om nødvendig


Dette var beregnet til 15 personer, men vi hadde ganske mye rester.

Jeg startet med å dele opp grønnsakene, steke kjøttdeigen og samle den i en stor panne. Videre tilsatte jeg tomater, tomatpure og oksefond, og lot gryteretten koke mens jeg stekte grønnsakene i litt smør og tilsatte de i gryten etter hvert.




Når mesteparten av vannet fra tomatene hadde kokt inn, tilsatte jeg fløte og Creme Fraiche. Til slutt smakte jeg til med karri, salt og pepper. Jeg husker ikke de nøyaktige målene - jeg vil tippe at det var cirka 2 ts karri, 1 ts salt og 1/2 ts pepper, men her må du nesten bare prøve deg frem litt etter litt.


Jeg serverte gryteretten med salat, foccacia, aioli og ris.


Det gikk visst litt fort i svingene på slutten, så jeg har dessverre ikke bilde av det ferdige resultatet..

5 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskrift! Har printet den ut og skal forsøke den en passende anledning!
    Koselig blogg du har, forresten. Lykke til videre i svangerskapet!
    E

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du vil prøve gryteretten og at du liker bloggen :-)

      Slett
  2. Selv om du ikke har bilde av det ferdige resultatet, så ser det utrolig godt ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det også, så det er bra at det kommer frem selv om jeg ikke husket å ta bilde av resultatet :-)

      Slett