mandag 28. oktober 2013

Fritert kylling med sursøt saus

Det var en gang i tiden jeg trodde at man var avhengig av "Uncle Ben" for å "lage" sursøt saus, men når jeg oppdaget "Grillkongen Craig" for noen år siden, lærte jeg at det faktisk er utrolig enkelt å lage en litt mer hjemmelaget variant enn "Uncle Ben" sin.


Til hverdags pleier jeg å servere sausen med ris, wokede grønnsaker og vanlig kylling, men om man vil gjøre litt mer ut av det, kan man også frityrsteke kyllingen.

For å lage dette, trenger du:

  • To kyllingfileter i biter
  • 125 g mel
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1 sjalottløk
  • Litt cajennepepper og salt
  • 2 dl farris
  • 4 ss ketsjup
  • 2 ss honning
  • 2 ss ananasjuice
  • 2 ss solsikkeolje
  • 1 ss soyasaus
  • 1 løk
  • 1 gulrot
  • 1/2 rød paprika
  • 1/2 gul eller grønn paprika
  • 1/2 boks ananasbiter
  • Frityrolje
Start med å skjære opp kyllingen og lage tempuraen, eller hva det heter. Bland mel, bakepulver, løk og krydder og tilsett så farris under omrøring. 



Hell frityroljen i en panne og start oppvarming før du skjærer opp grønnsakene.


For å lage sausen blander du først ketchup og honning. Jeg måtte også varme honningen litt for å få den flytende nok. Videre blander du inn ananasjuice, solsikkeolje og soyasaus.


For å sjekke om oljen er varm nok, kan du teste med en liten bit brød. Om det bobler passe bra og biten blir gyllen på cirka ett minutt, er temperaturen bra. Bland kyllingen i tempuraen og stek den i oljen. Jeg hadde først oppi to biter, ventet cirka ett minutt, og hadde oppi to til. Når de to første var gyllen, tok jeg de opp og hadde oppi to til. Jeg lot de renne av seg på et tørkepapir, men neste gang skal jeg legge de på en rist med papir under for å holde de enda mer sprø frem til servering.



Mens jeg stekte kylling, woket jeg også grønnsakene og kokte ris. Til slutt hadde jeg på sausen.


Det tar litt tid å frityrsteke kyllingen, men om du har god tid en dag, er det absolutt verdt det. Sausen, woken og risen går i hvert fall utrolig fort, så med vanlig stekt kylling vil jeg si at dette er et godt alternativ til "Uncle Ben"-varianten.





2 kommentarer:

  1. Mmmmmmm dette så knallgodt ut! Har en mann som hater sursøt saus, men denne er det lov å prøve seg på!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes selv at det er veldig godt i hvert fall, men hvis han hater sursøt saus, vet jeg ikke om det er håp...men du kan jo prøve :-)

      Slett