lørdag 26. oktober 2013

Flink pike

Jeg skal ikke påstå at jeg har en diagnose som kan kalles "flink pike syndrom", men jeg tror definitivt at jeg har noen av de egenskapene, eller symptomene, man forbinder med uttrykket "flink pike". Ikke i den grad at det er et problem, men det kan definitivt være litt plagsomt til tider. 

Denne uken bestemte for eksempel jeg og søsteren min oss for å invitere til en spontan nabokveld. Vi hadde allerede diskutert tanken tidligere, men var nå seint ute med å invitere. Jeg kjente at jeg var litt skeptisk - ikke til selve kvelden og ideen - men til det å skulle planlegge uten å vite sikkert hvor mange som kom og til å ha litt dårlig tid til forberedelser.


Jeg gikk med på å invitere og til å være hjemme hos oss, forutsatt at vi gjorde det enkelt og heller ba folk ta med seg noe snacks, slik at jeg slapp å styre og ordne med så mye greier på forhånd. J ryddet, støvsugde og vasket gulv på torsdag og jeg hadde heldigvis tørket støv og sånt forrige helg, så jeg måtte bare vaske kjøkken og bad før jeg følte at huset var akseptabelt for besøk.

Når det gjaldt snacks, hadde jeg egentlig tenkt å bare kjøpe noe snop og chips, men selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for dette, jobbet hjernen min med andre muligheter. Jeg hadde en del salte kjeks etter baby showeren, så jeg tenkte at jeg kunne jo kjøpe litt ost, skinke og annet tilbehør - bare sånn for å ha noe enkelt å servere. Men så er jo foccacia så enkelt å lage, og det ville nå egentlig være synd og skam å ikke lage det..


I tillegg brukte jeg en oppskrift på Hummingbird gulrotkake til å lage muffins. Jeg elsker denne kaken og tanken var at om jeg laget muffins, kunne jeg enkelt regulere mengden jeg serverte ut i fra hvor mange som kom, og jeg kunne fryse det som ikke ble spist. Jeg laget muffinsene på torsdag og skulle bare pynte de med smørkrem på fredag, så det var jo ikke så mye arbeid..

Fredag våknet jeg kvart over fem og fikk ikke sove igjen. Til slutt stod jeg bare opp og gikk tidlig på jobb. Dessverre kunne jeg ikke gå tilsvarende tidlig fra jobb, for jeg hadde et møte jeg måtte delta på. På vei hjem måtte jeg innom ikke mindre enn tre butikker for å få tak i alt jeg trengte til kvelden. Når jeg kom hjem måtte jeg ta bilder til dagens blogginnlegg, og så var det bare å sette i gang med foccaciabaking, vasking av bad og pynting av muffins. Når klokken nærmet seg seks var jeg så sliten at jeg klarte nesten ikke stå lenger.


Heldigvis kom J hjem og tilbydde seg å rydde kjøkkenet som jeg hadde rotet noe voldsomt til. Så mens han ryddet kjøkkenet og foccacien etterhevde og stekte, fikk jeg meg en time på sofaen med "Master Chef" og blogging. Den siste timen før gjestene kom, brukte jeg til å legge opp alt som skulle serveres og "freshe" meg opp litt. 

Det endte selvfølgelig med at vi hadde altfor mye mat og snacks siden alle som kom hadde fulgt oppfordringen om å ta med seg noe. Det ble i hvert fall en utrolig koselig kveld og jeg var faktisk ikke i seng før i totiden. Kjøkkenet ser ikke ut, da. J har nok en gang tilbudt seg å rydde opp etter meg, og det takker jeg ikke nei til :-)

1 kommentar: