onsdag 11. september 2013

Litt om det å velge vogn

Jeg har jo skrevet litt om typeforståelse her på bloggen og det er vel tydelig at jeg mener at denne teorien er interessant og nyttig å kunne litt om. Ifølge testen er jeg en "tenker" - dvs at jeg foretrekker å ta beslutninger ved å resonnere og konkludere objektivt ut i fra tilgjengelig informasjon. I praksis vil dette si at jeg undersøker temaet jeg skal ta en beslutning om og at den beslutningen jeg tar, må kunne forsvares ut i fra den informasjonen jeg fant.


I teorien burde jeg altså velge den mest praktiske barnevognen. Den som har vunnet alle testene og den som er mest "fornuftig" å kjøpe. I praksis har jeg derimot oppdaget at denne beslutningen må baseres vel så mye på magefølelsen som på objektive data. Det samme oppdaget jeg når jeg begynte å tenke på navn til den lille. Tenkeren i meg undersøkte de faktiske dataene rundt ulike navn, men den endelige avgjørelsen må først og fremst føles riktig.

Det er selvfølgelig viktig at vognen er sikker og praktisk, men like viktig er det hvordan den ser ut og følelsen den gir meg. Det må vel være mulig å få både i pose og sekk? En vogn som tilfredsstiller alle de fornuftige kravene, men som samtidig oppfyller det mer overfladiske kravet om utseende. 


Den fasaden vi viser verden sier mye om hvordan vi vil oppfattes av andre. Det er ikke alltid dette førsteinntrykket stemmer, og vi har vel alle lært at vi ikke skal "skue hunden på hårene", men uansett om vi liker det eller ikke, er alt fra klærne vi går i til måten vi snakker på, med på å gi omverdenen et inntrykk av hvordan vi er som personer. 

Etter hvert som jeg skriver dette innlegget har jeg rotet meg inn i noe som jeg egentlig ikke hadde tenkt å ta opp. For hva sier det egentlig om meg at jeg bryr meg så mye om hvordan vognen ser ut? Det er ganske vanskelig å forsvare ut i fra et objektivt synspunkt i hvert fall.


Jeg tror velger å støtte meg på teorien i dette tilfellet. Selv om jeg vanligvis er en tenker, vil det i noen situasjoner være mer naturlig for meg å ta belsutninger basert på følelser. Dette er en slik situasjon hvor jeg sliter med å forsvare valget mitt basert på objektive data, men allikevel bare vet at det endelige valget må føles riktig.

2 kommentarer:

  1. Jeg valgte superpraktisk og angret! De andre hadde fine bagvogner mens jeg hadde en stygg praktisk sak og gjør ikke den tabben neste gang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at det er flere som er litt forfengelige :-)

      Slett