torsdag 12. september 2013

Ris Pilaf

Som regel er det jeg som bestemmer hva vi skal ha til middag og hvis jeg spør J om hjelp til å komme på noe, har han som regel lite å bidra med, hvis ikke det er helg og han kan si pannepizza, lasagne eller noe slikt. Her for en stund siden spurte han hva vi skulle ha til middag. Jeg svarte som sant var at jeg ikke hadde bestemt meg, men at det ble noe med enten kyllingkjøttdeig eller strimlet svinekjøtt, fordi jeg hadde kjøpt dette på tilbud på vår lokale Coop Prix butikk.

Da spurte han om ikke vi kunne ha ”sånn stekt ris med dadler og bacon”. Jeg har egentlig tenkt at dette er ”helgemat” siden det stort sett består av ris, kjøtt, tørket frukt og masse olje, men siden det er så sjelden han kommer med middagsønsker, måtte jeg jo bare lage det. Oppskriften kommer fra boken ”Restekjærlighet” som jeg har nevnt her på bloggen tidligere. Jeg har fått mange bra tips fra denne boken og kan virkelig anbefale den til andre som liker å lage mat etter ”innfallsmetoden”, men som trenger litt inspirasjon og tips. 


Tidligere har jeg laget retten med kylling, men i dag ble det altså strimlet svinekjøtt. Basisen lages av ris, løk og olje. Så tilsetter du kjøtt, tørket frukt og krydder etter eget ønske. Til to personer trenger du for eksempel:

  • 2 dl ukokt ris + vann
  • Ca 1 dl olje
  • 1 løk
  • 3 hvitløksfedd
  • ½ chili
  •  8 dadler
  •  5 svisker
  • Litt tranebær
  • 10 druer
  • En neve cashewnøtter
  • 300 g strimlet svinekjøtt
  • 6 sneier bacon
 
Dette ble ganske mye mat, så mengdene kan kanskje reduseres noe. I hvert fall hvis du serverer retten med naanbrød (som jeg ikke hadde tilgjengelig denne gangen). Slik gjør du i hvert fall:

Kok ris etter anvisning på pakken. Jeg bruker en riskoker fra Tuppeware – her er alltid blandingsforholdet en del ris og to deler vann. Mens risen koker, deler du opp de andre ingrediensene. Jeg bruker en ”Smooth Chopper” fra Tupperware til å hakke løk og hvitløk med, men dette kan selvfølgelig gjøres for hånd også.


Fres løk og hvitløk i litt olje. Når løken er blank, tilsetter du risen. Risen skal stekes på relativt høy varme og riskornene skal visstnok dele seg opp i stedet for å klistre seg sammen. Hvis risen fortsatt klistrer seg, tilsetter du mer olje. Når risen begynner å bli gyllen (dette tar etter min erfaring ganske lang tid – ca 10 minutter, kanskje, men følge med så den ikke svir seg), tilsetter du de andre ingrediensene.


For å spare tid, pleier jeg å steke bacon og kjøtt i en annen panne samtidig som jeg steker risen. Når alt er stekt og blandet sammen, smaker du til med ønsket krydder. Jeg brukte salt, pepper, gurkemeie og chilipulver. 



Den første gangen jeg lagde dette, var sammen med søsteren min. Da lagde vi hjemmelagde naanbrød som vi serverte som tilbehør og det ble kjempegodt. Siden har jeg prøvd å gjenskape retten flere ganger, men den smaker aldri akkurat det samme. Denne gangen synes jeg den ble litt tam, til tross for at jeg hadde i ganske mye chilipulver. Neste gang vil jeg nok derfor doble mengden fersk chili. Hvis jeg finner igjen den perfekte kombinasjonen av ingredienser og krydder, skal jeg heller oppdatere oppskriften.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar