onsdag 4. september 2013

Rask og enkel fiskesuppe

I dag kommer en oppskrift på en utrolig enkel fiskesuppe som vi spiser flere ganger i måneden. Jeg pleier bare å bruke de grønnsakene vi har tilgjengelig, men som regel bruker jeg alltid løk, potet og gulrot - i tillegg bruker jeg gjerne brokkoli, erter, fennikkel, kålrot, blomkål etc. Av fisk bruker jeg også det vi har i fryseren - som regel litt torsk, litt laks og enten reker, blåskjell eller fiskeboller.

Hvis du vil lage denne suppen trenger du:


  • 1/2 løk
  • 3 små poteter
  • 2 små gulrøtter
  • 1/4 brokkoli
  • 1/2 purre
  • 2 små torskefileter
  • 1 laksefilet
  • Litt reker
  • 1/2 liter vann
  • 1 buljongterning
  • 2 ss smør
  • 2 ss hvetemel

Nøkkelen til suksess (med tanke på tidsbruk) er å gjøre ting i riktig rekkefølge og gjøre flere ting samtidig. Jeg starter med å tine fisk i mikroen. Samtidig setter jeg vannet på koking, mens jeg kutter opp løk, poteter og gulrot.


Når vannet har kokt opp, tilsetter jeg buljong og så potetene og gulrøttene. Videre steker jeg løken gyllen i smøret og tilsetter så hvetemelet. Litt etter litt tilsetter jeg så kokevannet til jevningen min. Jeg pleier å helle direkte fra pannen via noen hull i lokket, men man kan sikkert bruke en ause også. Til slutt heller jeg suppen og løken tilbake i pannen med potetene og gulrøttene.



Mens suppen koker, deler jeg opp brokkoli og purre, og når fisken er tint, deler jeg opp denne også. Når suppen har kokt i 5-7 minutter, tilsetter jeg brokkoli og purre. Når den har kokt i noen minutter til, tilsetter jeg fisken. Suppen er ferdig når laksen er lyserosa og grønnsakene er møre, cirka 15 minutter total koketid. Mens suppen koker, tiner jeg foccacia i mikroen og "svir" den litt i ovnen.




Helt til slutt smaker jeg til med salt, pepper og kanskje litt fiskekrydder (kan fint sløyfes) og tilsetter rekene. Server med godt brød, for eksempel foccacia.



Jeg glemte selvfølgelig å ta tiden på hvor lang tid jeg brukte, men det var ikke mer enn en halvtime i hvert fall.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar