torsdag 19. september 2013

Litt om felles økonomi og sånt

Når vi var på vei hjem fra Riga, satt jeg og J igjen med til sammen 100 LVL som vi ikke hadde fått brukt opp. Vanligvis pleier jeg bare å bruke eventuelle penger jeg har til overs på tax free’en, men denne gangen kjøpte jeg ingenting.  

Når vi hadde vekslet de inn i Euro, diskuterte vi hvor mye hver av oss skulle ha av det endelige beløpet. En av de andre som var med på turen overhørte samtalen vår og spurte om vi ikke har felles økonomi. Det har vi jo – delvis i hvert fall. Vi har faktisk et veldig bevisst forhold til vår felles økonomi, og vi har bevisst valgt å holde noen utgifter individuelle.  

Jeg ser stadig vekk artikler som hevder at økonomi er roten til veldig mange krangler og skilsmisser, og vi valgte derfor tidlig å diskutere temaet og vi ble enige om en løsning som fungerer for oss. Jeg tok utgangspunkt i SIFOs referansebudsjett for en familie på to, hvilke lån og andre utgifter vi regnet med å sitte igjen med når huset var ferdig og hvilke inntekt vi hadde, og satt opp et forslag til budsjett.  

Vi har opprettet tre felles kontoer. Èn for langsiktig sparing, èn for betaling av regninger og èn for matinnkjøp som vi begge disponerer med hvert sitt Visa Electron-kort. Hver måned trekkes vi automatisk fra våre lønnskontoer til regningskontoen og matkontoen. Fra regningskontoen trekkes lån, avdrag og forsikringer, og vi betaler alle felles utgifter som kabelpakke, strøm og renovasjonsgebyr herfra. På matkortet kjøper vi all mat og andre husholdningsartikler, som såpe og lyspærer.  


Vi har valgt å holde alkohol og eventuelle restaurantbesøk utenfor det vi bruker matkortet til, men vet vi at vi ligger godt an en måned, kan vi velge å betale en restaurantmiddag på det felles kortet. På denne måten har vi dekket alle felles utgifter, mens vi har litt penger igjen som vi kan bruke til det vi vil, eksempelvis shopping og alkohol uten at den andre trenger å irritere seg over forbruket, eller være redd for at vi ikke skal ha penger til å betale lån og strøm og sånt. 

Jeg har forstått det slik at det følger ganske mange utgifter med et barn, så det er vel kanskje på tide å sette seg ned å revidere budsjettet jeg satt opp for tre år siden snart...

2 kommentarer:

  1. Har ikke fått med meg at du er gravid; gratulerer så mye! Hvor mye penger de små krever kommer helt an på foreldrene ;) Så fint at dere har funnet en ordning som fungerer for dere :)

    SvarSlett