torsdag 8. august 2013

Reker, krabbe og hjemmelaget majones

På tirsdag hadde vi en liten reke og krabbekveld her hos oss. Siden jeg har ferie nå, bestemte jeg meg for å imponere med hjemmelaget brød og majones, og kanelsnurrer til kaffen. Dette gikk for så vidt fint, men på grunn av tidsnød, fikk jeg ikke dokumentert hele prosessen med bilder til bloggen. 

Jeg fikk tatt bilder av majonesen, så i dag tenkte jeg å dele denne veldig enkle oppskriften. Jeg har tidligere prøvd å lage majones for hånd, men det har jeg verken tålmodighet eller vispestyrke til, så her i huset lages det utelukkende i blender eller food processor. Til en stor porsjon trenger du:

  • 2 egg
  • 2 ts dijonsennep
  • 2 ts hvitløkseddik
  • litt sitron
  • litt salt og pepper
  • 4 dl solsikkeolje

Start med å vispe egg, sennep, eddik, litt sitron og en klype salt. 

Før pisking
Etter pisking

























Hell deretter i oljen sakte mens maskinen går. Heller du for fort vil ikke egget og oljen binde seg, og du får helt feil konsistens. Det er også et poeng å bruke solsikke-, eller annen nøytral, olje. Olivenolje vil for eksempel gi en helt annen smak enn en nøytral olje (Tro meg, jeg har prøvd..)


Til slutt smaker du til med salt, pepper og sitron. Hvis du vil lage aioli, tilsetter du ett par hvitløksfedd også. Tenk at det er så enkelt å lage majones og aioli! 




Det siste bildet viser hvordan kjøkkenet typisk ser ut mens jeg holder på å kokkelere. Jeg tar det jeg må for å ha plass og utstyr til å komme meg videre, men alt annet står til min snille mann som kommer inn å rydder opp etter meg før gjestene kommer. Bortskjemt? Ja, kanskje, men så er han bortskjemt med en kone som lager mye mat også, da :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar