tirsdag 13. august 2013

Litt om vasking og rydding og sånt

Etter vi flyttet inn i det nye huset har jeg fått rykte på meg for å være en "neat freak" siden jeg liker å ha det rent og pent rundt meg og siden jeg liker å organisere ting. Jeg kan til en viss grad si meg enig i den beskrivelsen, men samtidig vet jeg at det ikke alltid er like rent og pent her..

Jeg vet ikke om det er genetisk eller noe jeg har lært meg gjennom utdannelsen og jobben min - mest sannsynlig er det vel en kombinasjon. Så vidt jeg kan huske sørget mamma alltid for at det var rent og ryddig hjemme hos oss, så "rydde- og vaskegenet" mitt kommer nok derfra, men det "kicket" ikke inn før i midten av tyveårene, eller noe slikt. Før det hadde jeg et mye mer avslappet forhold til rengjøring, kan man si..

Jeg tror ikke jeg forstod hvor nøye man faktisk må vaske hvis man vil ha det rent rundt seg. Jeg skal ikke forsøke å skylde på noen andre for mitt avslappede forhold til rengjøring, men jeg tror litt av forklaringen kan ligge i at mamma alltid har tatt seg av all rengjøring utover det daglige. Det slo meg liksom aldri at man må vaske hver eneste list, hver eneste lamell i persiennene og hvert eneste stolben innimellom hvis huset skal være helt rent. 


I tillegg til at jeg har fått større forståelse for hvordan man bør rengjøre, har jeg lært en del om fordelene ved organisering og effektivisering gjennom jobben min, så dette har nok påvirket meg også. Resultatet av Jungs typetest viste at jeg er en person som liker struktur og regler - og det kom ikke som noe sjokk, for å si det sånn.

MEN - jeg har nå hatt ferie i over en uke og før ferien tenkte jeg at jeg skulle få gjort så utrolig mye som jeg vanligvis ikke har tid til. Eksempelvis vaske gardiner, tørke støv av persiennene, vaske bak diverse skap osv, men selv om jeg liksom er en effektiv type som liker å krysse ting av på listen, har jeg ikke fått gjort noe av dette enda... Jeg har nemlig også en tendens til å utsette ting lengst mulig - jeg får det alltid gjort i tide, men ikke før jeg må. 

Hvis jeg har en fullstappet uke med mye stress på jobb, overtid, kurs, trening, venner og husarbeid, får jeg alltid gjort alt. Jeg er sinnsykt effektiv når jeg må, men så utrolig ineffetiv når jeg kan. I løpet av denne ferien har jeg lest to bøker, sett første sesong av "Orange is the new black" på Netflix, slappet av i solen, shoppet og bakt brød og boller til den store gullmedaljen. For alle del, jeg har jo ferie, så det er jo egentlig ikke noe galt i det, men det resulterer i at jeg må gjøre "alt" i siste liten. Jeg skriver alt i hermetegn siden jeg ikke kommer til å gjøre alt som sto på listen min. Mesteparten er nok utsatt, gitt...

Det jeg gjøre før jeg reiser er å vaske huset grundig, men ikke "tørke-støv-av-persienner-og-bak-TV-benken-grundig". Hovedgrunnen til at jeg må gjøre dette, er at det er så utrolig mye koseligere å komme hjem til et plettfritt hus enn et vaskeprosjekt, men mens jeg holdt på å vaske i dag slo det meg at det er ikke kun fordi jeg vil komme hjem til et rent og pent hus. Det er også siden noen, i dette tilfellet svigermor, skal inn hit å vanne blomstrene mens vi er borte. 

Jeg har altså gått rundt og sett på døde fluer i vinduskarmene og støv, støv, støv i en uke uten å gjøre noe med det, men siden svigermor, som også alltid har et rent og pent hus forresten, skal inn hit mens vi er borte, måtte jeg vaske i dag. Jeg liker å tro at jeg hadde vasket selv om ikke noen skulle inn mens vi er borte, men jeg er faktisk ikke sikker. Kanskje jeg hadde utsatt det til neste gang vi skulle ha besøk...


På en måte plager det meg litt at jeg bryr meg så mye om fasaden, men på en annen side bryr jeg meg ikke. Så lenge jeg fikk vasket før jeg reiser, betyr det ikke så mye om hva den egentlige grunnen var. Jeg er nemlig såpass "neat freak" at det stresser meg når kjøkkenet er rotete og jeg får ikke slappet skikkelig av når vinduskarmene ser ut som kombinert fluekirkegård og fluedo (for det er vel fluebæsj alle de små prikkene i vinduskarmer og på vinduene?) - selv om jeg av og til trenger et spark i ræva i form av besøk utenfra. 

Vi hadde forresten besøk både en og to ganger forrige uke, men da ble ikke situasjonen vurdert som kritisk nok til at det måtte vaskes på forhånd... Og "just for the record", jeg tror ikke svigermor hadde dømt meg nord og ned om jeg ikke hadde fått vasket før vi reiste, altså. Hun er veldig grei og jeg kunne ikke ønsket meg en bedre svigermor! 

Dagens bilder er inspirert av Fotballfruen, selv om hun ser mye freshere ut enn meg når hun vasker. Jeg forsøkte å knyte et hårbånd rundt hodet, men jeg vet ikke om det hjalp så veldig..



2 kommentarer:

  1. Ha ha ha - tror jaggu jeg må kjøpe meg et hårbånd og ta litt stallmøkking-bilder! Dette digga jeg! Flott er du!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det syns jeg du skal gjøre :-) Takk for fin tilbakemelding!

      Slett