søndag 11. august 2013

Guilty pleasure

Av en eller annen grunn liker jeg å se på Unge Mødre DK. Det er litt flaut å innrømme det - jeg er jo en voksen, godt utdannet kvinne og jeg føler egentlig at dette ikke burde interessere meg, men av eller annen grunn lar jeg meg altså fascinere av de unge danske mødrene. 


Det er med litt blandede følelser jeg følger med. Noen av de klarer seg jo fint, men mange av de burde nok aldri vært på TV. Av og til tenker jeg at noen burde tatt ansvar og beskyttet de, og barna deres, mot seg selv. Mødrene bør vel kanskje være voksne nok til å bestemme selv hva de vil vise på TV og ikke, men de stakkars barna har jo ikke akkurat noe valg. Det er jo ikke sikkert de vil sette pris på at så mye av deres barndom er godt dokumentert for hele offentligheten..


Ofte er jo mødrene til de unge mødrene også med i serien, og det er jo tydelig at "eplet ikke faller langt fra stammen". Noe av det som sjokkerer meg mest, er hvor mange av de som røyker i svangerskapet. De ser ikke ut til å være flau over å gjøre det og de ser ikke ut til å bry seg om farene helsepersonell forteller de at de påfører fosteret.


Jeg er glad for at vi i dag har kommet så langt her i Norge at man sjelden ser en gravid kvinne nyte en sigarett. Jeg har selv røykt i mange år, men sluttet for snart fire år siden. I tillegg til de økonomiske og helsemessige fordelene ved å slutte å røyke, lå det et viktig verdivalg i bunn av min beslutning. Jeg ville være en ikke-røyker og jeg ville være sikker på at barna mine har et best mulig utgangspunkt i livet - både med tanke på at de skulle bli båret frem i en frisk og ikke-røykende kropp, men også med tanke på at jeg ville være et godt eksempel for etterfølgelse. 


Når jeg begynte på dette innlegget trodde jeg det skulle handle om min fascinasjon for noen former for "trash TV", men etter hvert som jeg skrev, ble det visst mer om røyking og graviditet. Jeg har også googlet litt for å finne ut mer om hva som egentlig er farene ved røyking i svangerskap. Her er et lite sammendrag av de vikigste punktene:


Dagens moral er altså: Ikke røyk i svangerskapet!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar