onsdag 28. august 2013

Pannepizza med kjøttdeig, bacon og ananas

Jeg foretrekker egentlig italiensk pizza med tynn bunn, men hver gang J får bestemme blir det "pannepizza", som han kaller det, med tykk bunn og masse fyll. Jeg pleier stort sett å bare bruke det vi har tilgjengelig, men denne varianten likte J så godt at jeg har prøvd å gjenskape den og skrive ned oppskriften. Til bunnen trenger du:

  • 4 dl vann
  • En pakke tørrgjær
  • Ca 2 ss olje
  • Ca 1 ts salt
  • 8-10 dl mel

Start med å blande vann, gjær, olje og salt. Tilsett så melet. Tilpass mengden slik at du får en fast og fin deig å jobbe med.



La deigen heve i minst 20 minutter. Kna den så i noen minutter og kjevle ut en bunn som dekker hele stekebrettet. Legg bunnen på brettet , stikk bunnen med en gaffel for å forhindre at den hever i ovnen og forstek så bunnen til den er litt gyllen. 



Til fyllet trenger du:


  • 600 g kjøttdeig
  • 1 boks hakkede tomater
  • 1 løk
  • 3-4 fedd hvitløk
  • Basilikum/Oregano/Pizzakrydder
  • Salt og pepper
  • Tobasco-saus


Stek kjøttdeigen, hakk løken og smak til med krydder. Jeg bruker en Kitchen Chef fra Tupperware til å hakke løk og blande fyllet med før jeg steker det sammen med kjøttdeigen, men dette kan du selvfølgelig gjøre for hånd også.




I tillegg topper jeg pizzaen med bacon, ananas, mossarello og vanlig ost. Stek pizzaen i 20 minutter eller til baconet er stekt og osten gyllen.



Server pizzaen med salat og dressing.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar