fredag 30. august 2013

Gravid uke 24

Nok en uke har gått - dvs 24 fullgåtte uker for min del. Ifølge Babyverden er den lille nå 650 g og 29 cm i full lengde. Jeg skal visstnok merke bevegelsene mer tydelig nå siden hun nesten fyller ut plassen i livmoren. Det stemmer nok at de bevegelsene jeg merker er tydeligere enn de jeg merket tidligere i svangerskapet, men jeg tror ikke jeg merker bevegelsene oftere enn tidligere. 

Av og til blir jeg litt bekymret og tenker at jeg burde ha kjent mer liv, men så lenge jeg kjenner henne hver dag, får jeg bare stole på at alt er i orden. Moren min har fortalt at jeg var veldig rolig i magen, så kanskje hun ligner på mammaen sin :-) 


Sånn ellers har denne uken gått kjempefort. Litt jobb, litt kurs, litt sosialt samvær på kveldstid og litt fysioterapi. Fysio var en interessant opplevelse. Jeg vet ikke om det hjalp så veldig med denne ene behandlingen, men jeg fikk også noen øvelser jeg skal gjøre hjemme. Jeg syns fysioterapeuten var litt dårlig på å forklare hva som var undersøkelse og hva som var behandling, men jeg skal tilbake på tirsdag, så kanskje jeg får litt mer info da. Eller det vil si, jeg avtalte å komme tilbake på tirsdag, men jeg greide å avtale samme tidspunkt som jeg skal til jordmor, så jeg må endre tidspunktet på en av avtalene - surrehue, ja..



Øvelsene går mer på uttøying enn på trening og jeg føler meg egentlig ganske dum når jeg holder på, men hvis det hjelper, er det definitivt verdt det. Øvelsene skal gjøres noen ganger for dagen. Som en følge har leggeritualet mitt blitt ganske mye lenger enn vanlig. I tillegg til å fjerne sminke, pusse tenner osv, må jeg nå ned på alle fire og gjøre øvelsene mine. Den siste uken har jeg også innført et sangelement i leggerutinen min. Siden verken jeg eller J kan synge (og da mener jeg virkelig at vi ikke kan synge), har jeg valgt ut en fin sang som vi nå spiller for den lille hver kveld, samtidig som jeg smører magen med en drøy fuktighetskrem.

Alt i alt en god uke - la oss håpe det fortsetter slik!

2 kommentarer:

  1. Så heldig du er som har kommet til fysioterapi nå. Jeg gikk med (ehm gikk sa du??) Bekkenløsning hele svangerskapet og har først nå fått hjelp, så hør på fysioterapeuten din ;-) tøy og bøy alt du makter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Off, det hørtes ikke godt ut. Håper du får god hjelp nå :-)

      Slett