mandag 15. juli 2013

Rask og enkel blomkålsuppe

I dag har jeg laget blomkålsuppe med samme fremgangsmåte som jeg har beskrevet på bloggen tidligere. Jeg har hentet inspirasjon fra Matprat, men tilpasset oppskriften til mitt bruk. Jeg startet med å tine kamskjell samtidig som jeg delte opp blomkål, løk og hvitløk i passende deler.



Videre kokte jeg opp vann med kyllingfond mens jeg stekte blomkålen og løken i litt smør. Etterpå kokte jeg blomkålen og løken mør i vannet mens jeg stekte bacon og kamskjell. 





Til slutt tok jeg ut noen blomkålbuketter til servering og kjørte suppen jevn med stavmikser mens jeg tilsatte litt melk og baconfettet, og smakte til med salt og pepper.



Hvis J hadde vært hjemme, hadde jeg nok tint litt foccacia, men siden jeg var alene i dag, skippet jeg dette.

Jeg opererer ikke med eksakte mål når jeg lager mat på denne måten, men jeg kan prøve å sette opp en oversikt over mengdene jeg brukte i dag, hvis noen vil prøve seg selv. Husk at jeg var alene i dag, og at oppskriften må tilpasses etter hvor mange personer du lager suppe til.
  • 1/2 blomkål
  • 1 stor sjalottløk
  • 2 fedd hvitløk
  • Litt smør til steking
  • 2 kamskjell
  • 1 "snei" bacon
  • 2 dl vann
  • 1/2 pakke kyllingfond
  • 1 dl melk
  • Litt salt og pepper 

Her er det ferdige resultatet:



Jeg tok ikke tiden på hvor lang tid jeg brukte, men jeg tror ikke det tok mye mer enn 20 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar