lørdag 13. juli 2013

Hjemmelaget is



Is hører med til sommeren og etter at jeg fikk isbollen som hører til Kitchen Aiden min, har jeg laget en del hjemmelaget is. Hvis jeg har laget pavlova har jeg for eksempel som regel noen eggeplommer til overs som det passer fint å lage fløteis av. I tillegg har jeg laget litt saftis av fersken og klementin, men denne gangen har jeg prøvd meg på yoghurtis. Oppskriften fant jeg på Mammadamens blogg for noen uker siden.


Fremgangsmåten var ganske enkel: Kok opp vaniljestang og –frø med vann, sukker og honning. Mens laken kjøler seg ned, moser du bringebærene med stavmikser, siler bort frøene og tilsetter vann og melis. Tilsett så yoghurt og melk i laken og fordel bringebærblandingen i isformer, før du til slutt fyller opp med yoghurtblandingen. Sett ispinnene i frysen og nyt hjemmelaget is neste dag.


Isen ble god den, men ekte fløteis er fremdeles min favoritt. Oppskrift på dette kommer nok ved en senere anledning.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar