søndag 21. juli 2013

Pitabrød med kylling og avokado



En ny, enkel middagsfavoritt her i huset er pitabrød med kylling og avokado. Første gangen jeg laget det var en slik dag der jeg egentlig ikke hadde lyst på noe. Jeg bladde gjennom uttallige middagskombinasjoner i hodet på vei hjem fra jobb, men fant ingen som fristet. Vi pleier vanligvis bare å spise taco i helgene, men denne dagen vurderte jeg å gjøre et unntak. Jeg trengte noe skikkelig kosemat som ikke ville ta lang tid å lage, og som var sånn noenlunde sunn. 


Jeg tenkte: ”Hva hvis jeg bruker kylling i stedet for kjøttdeig? Og kanskje fullkornspita i stedet for lefser? Og avokado er jo så godt sammen med kylling. Og bacon!” Alt i alt sikkert ikke den sunneste middagen, men skikkelig godt ble det. Noen ganger har jeg brukt spekeskinke i stedet for bacon – litt sunnere, men fremdeles salt og sprøtt. Slik gjør du i hvert fall hvis du vil lage en god middag på 1, 2, 3:

Start med å sette ovnen på 180 garder og legg pitabrødene inni, eller varm dem i brødrister når du nærmer deg ferdig med tilbehøret. Stek bacon eller spekeskinke i litt olje eller smør og la det renne av seg på et tørkepapir etterpå. Skjær kyllingen i passende biter og stek den i samme panne som du stekte baconet eller spekeskinken i. Krydre med litt salt og pepper. 


Du kan selvfølgelig bruke det tilbehøret du helst vil, men hvis du vil prøve samme variant som oss skjærer du opp salat, tomat, avokado og rødløk, og åpner en boks mais og en boks ananas. Hvis du vil/har tid/gidder kan du lage din egen hvitløksdressing av rømme, men vi har bare brukt en ferdig variant til nå. Ta ut pitabrødene og S.P.I.S.


Kjempelett og kjempegodt!

1 kommentar: