søndag 16. februar 2014

Organisering av stellekommode

Noe av det jeg gledet meg til å gjøre før mini ble født, var å organisere stellekommoden. Jeg hadde jo ganske lite erfaring med babyer fra før, så jeg hadde googlet litt etter inspirasjon - uten å finne noe veldig bra. Derfor tenkte jeg at jeg skulle lage et eget innlegg om det.


Jeg fikk jo ikke gjort dette på forhånd, så vi brukte noen uker på å komme frem til hva som funket for oss. Vi kjøpte stellekommoden på Barnas Hus. Den har fire skuffer og badebalje på toppen. Plastikkhyllen på siden bruker vi til mellomlagring av klær. På bildet er det pysjen som ligger der.

Når det gjelder plassering på badet, hadde vi ikke mye valg. Heldigvis viste denne plasseringen seg å være perfekt. Kommoden står under vinduet, så vi bruker vinduskarmen til oppbevaring av bleier, engangskluter og diverse andre remedier. Boksene er fra IKEA og det er akkurat plass til to små og en mellomstor i vinduet, og i en mellomstor boks er det akkurat plass til en bleiepakke. 


Produktene i den første boksen er ting vi fikk i de ulike babyboksene, men vi har nesten ikke brukt noe av det enda. Vi bruker kun vann og engangskluter når vi steller henne og hun har ikke blitt sår enda, så dette ser ut til å fungere bra. Vi tar vann til både stelling og bading fra badekaret.

I den øverste skuffen har vi de ulike klutene. Flanellklutene bruker vi mye til underlag - både på stellebordet, i sengen og i vognen. De rosa gasklutene bruker vi som "gulpekluter" og til tørking etter amming. De hvite gasklutene bruker vi av og til i stedet for engangsklutene under stelling. Frottèklutene bruker vi til ansikts- og kroppsvask ved morgenstell og bading.


I de to neste skuffene har vi klær. I den ene er det "vanlige" klær, som bodyer, bukser og heldresser. I den andre er det ull, pyjamaser, sokker og strømpebukser.


I den nederste skuffen har vi håndklær og litt diverse produkter som vi ikke bruker så ofte.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar