onsdag 2. april 2014

Litt mer om å reise med baby

Nå er den skremmende turen vår til det store utland over for denne gang. Vi tok båten til og fra Danmark i helgen - og ikke bare overlevde vi, vi hadde en fin tur også. Mye takket være fint vær både på overfarten og i Danmark - men mest takket være vår fantastiske datter. 


Jeg startet turen med nervene utenpå kroppen, og følte at folk så på meg og lurte på hvorfor i all verden jeg dro med meg en baby på danskebåten. J leverte meg og mini på terminalen, før han parkerte bilen og kom tilbake. Mens vi satt og ventet på han, spurte en middelaldrende, litt "tvilsom" dame meg om jeg skulle til Danmark med babyen. Jeg svarte bekreftende og hun spurte om jeg skulle besøke familie. "Nei, bare på tur", svarte jeg litt spakt. Det viste seg at hun hadde misforstått når hun så J sette oss av, og trodde vi skulle reise uten han. 

Når de startet boarding, havnet vi midt i en kø av småfulle guttegjenger og andre potensielt skremmede folk. Jeg ville at mini skulle sovne i vognen sin siden hun nettopp hadde spist, men det gjorde hun ikke. Dermed ble armen til pappa løsningen. Hun lå helt rolig og bare fulgte med på alt. 


Idet vi gikk ombord så jeg for meg at båten tok inn vann mens vi var midt ute på havet, og jeg lurte et øyeblikk på om jeg hadde utviklet synske evner, men konkluderte med at det bare var mitt hypersensitive beskyttelsesgen som tullet med hodet mitt. Når vi kom inn på lugaren fortalte jeg J litt om bekymringene mine. Han svarte enkelt og greit at "Hvis det skjer noe, går vi mot nødutgangen". Jeg så for meg Jack og Rose svømmende i gangene på Titanic, men sa ikke noe mer.

Jeg hadde flere små angstanfall, men alt i alt synes jeg det gikk veldig bra. Vi hadde med oss alt vi trengte og vi hadde fullt fokus på mini og hva som var det beste for henne. Vi la opp dagene slik at vi var litt for oss selv når vi regnet med at hun ville våkne, slik at hun skulle føle seg trygg og få spise i fred. Mens hun sov fikk vi blant annet sett oss omkring, shoppet litt og spist en treretters middag. 


Det beste med turen var at vi var sammen alle tre. Det er vi jo hjemme også, men det blir ofte slik at en av oss har mini og at den andre gjør noe annet - lager middag, vasker klær, trener osv. Nå var vi sammen om alt hele helgen - og det var fint :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar