tirsdag 15. april 2014

"Er hun snill?"

Dette er det folk spør meg mest om for tiden. Som regel etterfulgt av: "Sover hun hele natten?" Som om det er en sammenheng.. Jeg er ganske sikker på at jeg selv har spurt andre mødre om det samme, og jeg skjønner jo hva det er folk egentlig spør om, men siden jeg begynte å få dette spørsmålet hver gang jeg treffer nye folk, har jeg begynt å stusse litt på formuleringen.


For er det noen babyer som ikke er snille? Og er definisjonen på snill, "å sove om natten"? De gangene mini ikke sovner igjen med en gang, eller våkner hver halvannen time gjennom hele natten, gjør hun det jo ikke for å være slem eller vanskelig. 

Jeg skal innrømme at det er lett for å bli litt irritert når man blir vekket fra den dypeste søvnen bare en drøy time etter at man sovnet igjen,men det går fort over. Jeg har nemllig  gjort det til en vane at jeg tenker at det er en grunn til at hun våkner. Jeg tviler på at hun er sulten hver gang hun våkner, men jeg er i hvert fall helt sikker på at hun ikke vekker meg bare for å irritere meg. Hvis det er kos og nærhet hun trenger, er det klart hun skal få det!


Det å tenke at hun trenger meg og at jeg gjør noe viktig hver gang jeg tar henne opp i løpet av natten har i hvert fall fungert for meg, men jeg innser jo at jeg er ganske heldig siden hun som regel sover igjen i løpet av fem-ti minutter. 

Uansett, i stedet for å spørre om babyen er snill kan man kanskje bare spørre om hvordan det går, eventuelt hvordan det går med nattesøvnen? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar