fredag 25. april 2014

Naturlig vaskemiddel

Jeg har aldri vært spesielt glad i vaskesprayer. Jeg synes det er fort gjort å bruke for mye slik at det omtrent føles mer skittent enn før. Jeg vasker vanligvis med en Zalo- og Salmiakkblanding i varmt vann og det fungerer fint. I tillegg bruker jeg Jif skurekrem ved behov.

Etter jeg ble mamma har det blitt lenger mellom vaskedagene mine enn tidligere - både på grunn av at jeg har mer lyst til å være med mini enn å vaske, men også på grunn av at jeg har lest at man skal være forsiktig med å utsette barn for kjemikaliene i vaskemiddel. Jeg vasker derfor kun når mini er ute av huset, eller til nød i et annet rom sammen med J.


Nå er det jo ikke så lenge før mini skal begynne å spise og jeg tenker å la henne prøve seg litt på egenhånd på enkelte matvarer. Da kommer hun nok til å spise rett fra bordet, og da er det jo greit at det er minst mulig skumle saker der.


Jeg har derfor "laget" naturlig vaskemiddel av eddik. Jeg googlet bare "naturlig vaskemiddel" og fant en "oppskrift" som bestod av eddik, appelsin og ingefær. Jeg bruker hermetegn fordi det er jo egentlig bare eddiken som er vaskemiddelet - appelsinen og ingefæren tilsettes bare for lukten sin del.

Jeg har også lest litt om eddik som vaskemiddel og enkelte hevder at det kan slite litt på fugene om man vasker med ren eddik. Det anbefales derfor å bruke en 50/50 blanding av vann og eddik på fliser. Jeg har derfor laget to varianter - ett med ren eddik og ett med eddik og vann.



Det man gjør er enkelt og greit å skrelle skallet av en appelsin og dele opp litt fersk ingefær. Hell eddiken på en flaske eller et syltetøyglass, tilsett appelsinskallet og ingefæren og la det stå i noen dager. Tilsett eventuelt lik mengde vann som eddik og hell blandingen på en sprayflaske.

Jeg har ikke brukt vaskemiddelet så lenge, men jeg har fått testet det litt på noen middels skitne overflater og det ser ut til å fungere bra - om jeg kan pensjonere skurekremen fra Jif er jeg ikke overbevist om, men vi får se :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar