torsdag 26. juni 2014

Restepizza

Pizza er en ypperlig måte å "kvitte" seg med rester på - man kan jo ha nesten hva som helst på en pizza! Før vi reiste til Spania for noen uker siden, hadde vi en del ost og skinke til overs. Dette er jo relativt dyre varer og osten ville i hvert fall ikke holdt seg den uken vi var borte, så da er det godt å få brukt den opp før man reiser.

Jeg startet med å sette deigen til to tynne bunner:
  • 3 dl vann
  • 1 pk tørrgjær
  • 2 ss olivenolje
  • 1 ts salt
  • ca 6 dl mel

Så lot jeg deigen heve i 20 minutter mens jeg laget fyllet og skar opp toppingen. Jeg satte også en pizzastein i ovnen som jeg satt på full guffe. Fyllet laget jeg av:

  • Philadelphia ost, ca 150 g
  • Rødløk, ca 1/2 stk
  • Chili, ca 1/2 stk
  • Hvitløk, ett par fedd
  • Krydder, jeg brukte oregano og basilikum
 
Til topping delte jeg opp det jeg hadde av ost, pluss litt annet:
  • Brie
  • Nøkkelost
  • Blå Castello
  • Hvit Castello
  • Norvegia
  • Tomat
  • Paprika
  • Avokado
Avokadoen var jeg litt usikker på, så den hadde jeg bare på den ene pizzaen, men det ble godt og kan fint brukes på pizza. I tillegg til det jeg har satt opp, hadde jeg på ulike skinketyper - spekeskinke, chorizo og vanlig kokt skinke.


Bunnen forstekte jeg til den ble gyllen på toppen, tok den ut og snudde den slik at jeg hadde fyllet på den gylne siden. Deretter stekte jeg pizzaene, fremdeles med ovnen på full guffe, til osten var smeltet og litt gyllen. 






Bunnene ble kjempesprø og pizzaen ble smakfull og kjempegod. J snakket om den i flere dager etterpå :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar