torsdag 12. juni 2014

Enkle småretter

Jeg håper ikke dere er lei av innlegg med utgangspunkt i baby showeren, for her kommer enda ett - og jeg tror jammen meg at jeg har enda ett til på lur også. I dag handler det om mat.

Mitt beste tips for enkel og god mat er foccacia og aioli - servert med noen gode oster, skinker og litt annet tilbehør som for eksempel løk, avokado og druer, har du et godt utgangspunkt som nesten alle liker.



Noe annet som er enkelt å lage til på forhånd, er kjøttboller. Jeg lagde de samme kjøttbollene som jeg beskrev i innlegget om potet- og purreløksuppen, til baby showeren - men for å spare tid laget jeg de større og stekte de i ovnen. Disse kan lages lang tid i forveien, fryses og tines/varmes opp før servering. 



I tillegg til det jeg hadde laget hadde andre bidratt med potetsalat, wraps med laks og skinke, bruschetta, pastasalat, bacondadler og fruktsalat. Alt i alt en ganske vellykket meny. Til kaffien hadde andre bidratt med to kaker og en kringle. Jeg hadde egentlig bare tenkt å lage gulrotmuffins, men bestemte meg også for å lage yoghurtis og jordbær med sjokolade. 


Muffinsene kan, i likhet med kjøttbollene, lages lang tid i forveien og tines før servering. Smørkremen kan også lages noen dager i forveien, men husk i så fall å ta den ut av kjøleskapet en stund før den skal brukes slik at den blir myk nok til å sprøytes på muffinsene. Det gjorde ikke jeg, så jeg måtte til slutt tine den litt i mikroen. Jeg pyntet med blått og grønt strøssel og hvite sjokoladestjerner.



Jeg laget en helt basic yoghurtis som jeg sprøytet i små shotteglass i plastikk og pyntet med det samme blå og grønne strøsselet. Yoghurtisen kan stå en ukes tid i frysen, men pass på å ta den opp en stund før den skal spises. Jeg laget isen, smakte på den og sprøytet den i glassene tidligere i uken. Glassene satte jeg i en stekeform som jeg pakket inn i plastfolie. Jeg tok den opp rett før servering og hadde på strøsselet. 

Dessverre var isen nå så frossen at konsistensen ble helt feil - noe som også påvirket smaken. Jeg ble skikkelig skuffet når jeg smakte på den - det var jo ikke slik den hadde vært tidligere i uken. For å forsøke å finne ut hva som hadde gått galt, smakte jeg en gang til etter at gjestene hadde gått. Når var isen litt for smeltet, men allikevel så mye bedre!



Den skal altså være litt bløt, litt syrlig, men samtidig søt og god. Jeg synes ideen med litt sunnere og god is i små glass er så god at jeg vil tipse om den, selv om jeg ikke lyktes helt denne gangen. En annen gang vil jeg nok prøve å servere isen med litt kjeks eller å smaksette den med bær og/eller frukt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar