onsdag 4. juni 2014

Potet- og purreløksuppe med kyllingkjøttboller

..er en ny middagsfavoritt her i huset. Den er enkel å lage, men det tar en stund å steke kjøttbollene. Dette kan eventuelt gjøres på forhånd om man vet at man har dårlig tid.


For å lage suppen, trenger du:

  • Kyllingkjøttdeig
  • 1 egg
  • Krydder (i mitt tilfelle Gourmet-krydder)
  • Olje til steking
  • Vann
  • Poteter
  • Purre
  • Sjalottløk
  • Smør til steking
  • Oksefond
  • Creme Fraiche
  • Salt og pepper

Jeg starter med å lage kjøttbollene, men hvis du skal koke potetene i vann, ville jeg satt de på kok først av alt for å få de mør. Jeg koker de i mikroen i en potetkoker fra Tupperware, og det tar bare noen minutter.

Kjøttbollene lages enkelt ved å blande kjøttdeig, egg og krydder i en food prosessor, forme små kjøttboller og steke de i olje. 


Legg de ferdige kjøttbollene til side og skrell og del opp poteter (hvis ikke du allerede har gjort det), purre og løk. Stek de forkokte potetene, purren og løken i litt smør. Kok samtidig opp vannet (jeg bruker 0,5 l til oss to) og tilsett oksefonden og de stekte grønnsakene.



Kok i noen minutter til alt er mørt, kjør suppen glatt med stavmikser og tilsett eventuelt mer vann for å få riktig konsistent. Smak til med salt og pepper, og eventuelt litt Creme Fraiche. 


Serveres med godt brød, for eksempel naan.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar