søndag 6. oktober 2013

Lag din egen "babywrap"

For en stund siden kom jeg over denne oppskriften og tenkte at dette så såpass enkelt ut at selv en uerfaren sydame som meg kunne klare å lage noe som lignet i hvert fall. 

Jeg startet med 1x1 m fleecestoff og 1x1 m bomullsstoff. Jeg la de to stoffene mot hverandre, rette mot rette. Videre tegnet jeg opp mønsteret som vist på bildet under for hånd. Jeg målte at det var cirka likt på begge sider før jeg klippet bort det overflødige stoffet og festet nåler hele veien rundt.





Jeg sydde hele veien rundt, men lot det våre en åpning på toppen der "hetten" skulle være, slik at jeg kunne vrenge teppet. Etter at jeg hadde vrengt det, la jeg det dobbelt som vist på bildet under og markerte hvor jeg skulle klippe av toppen. Jeg prøvde meg, som dere ser, litt frem før jeg fant det stedet som jeg mente ville gi en hette i riktig størrelse. Etter at jeg hadde sydd hetten og klippet av det overflødige stoffet på toppen, sydde  jeg hele veien rundt teppet som vist på det andre bildet under.



Alt i alt er jeg veldig fornøyd med resultatet, selv om man ved nøye ettersyn kan finne noen skjønnhetsfeil her og der... Når vi har kjøpt bilsete, kommer jeg nok til å lage hull til selene også, slik det er vist i oppskriften jeg har tatt utgangspunkt i.


Hvis jeg skal gi ett råd for et best mulig resultat, er det å ta seg god tid og være nøye med grunnarbeidet, men jeg har som sagt ikke mye erfaring med å sy fra før av, så om jeg kan, kan du også :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar