mandag 19. mai 2014

Praha med baby

Før vi bestemte oss for å reise til Praha, prøvde jeg å finne ut hvilke erfaringer andre hadde med storbyferier med baby. Jeg fant noen forum og der var det selvfølgelig delte meninger, men jeg fikk i hvert fall noen tips - som at man må ta med sitt eget bilsete.


Vi hadde noen flotte dager i Praha og jeg kan virkelig anbefale denne byen for storbyferie med baby. J hadde bestilt rom på Meteor Plaza Hotel. Hotellet var sentralt plassert 200 m fra det ene kruttårnet i gamlebyen. Vi fikk et stort rom med et stort nyoppusset bad, gang med god plass til vogn og annet pikkpakk, og egen barneseng til mini plassert ved fotenden av vår seng. Det var til og med et piano på rommet! Med unntak av badet, var ikke rommet veldig moderne, men det var rent og fint. 


Eneste minuset med hotellet var at vi hadde forsøkt å bestille henting på flyplassen via de, men de hadde ikke lest mailen min. Til deres forsvar var vi litt sent ute med bestillingen vår - jeg sendte en mail fredag og ba de bekrefte bestillingen. De svarte lørdag og ba meg bekrefte. Jeg bekreftet lørdag, men da vi stod på flyplassen klokken ti søndags morgen, var det ingen der for å plukke oss opp. 

Da jeg ringte hotellet sa de at de nettopp hadde åpnet mailen min og at det da var for sent å sende en bil. Det syntes jeg var dårlig, men vi fikk tak i en stasjonsvogntaxi og vi hadde jo med vårt eget bilsete, så det ordnet seg jo.

Lokal bollesnurr - anbefales!
Hele byen er full av brostein, så mini sovnet som en stein så snart vi trillet ut på gaten fra hotellet. Siden vi bodde så sentralt, brukte vi rett og slett hotellet som base, og vi holdt oss stort sett på der mens hun var våken. 

Vi hadde alt vi trengte og mere til i gåavstand fra hotellet - mye restauranter, butikker, shoppingsenter og severdigheter. Man finner både restauranter og butikker i alle prisklasser. Vi har spist alt fra pizza, lokal gulash og stroganoff, til en femretters middag.


Som dere sikkert forstår har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale storbyferie med baby til andre. Det er selvfølgelig ikke sikkert at det passer for alle - man må jo gjøre individuelle vurderinger, og man får jo ikke gjort og sett så mye som man gjør uten en baby (eller det gjorde i hvert fall ikke vi), men det var heller ikke det som var målet. Vi har bare storkost oss i hverandres selskap, alle tre :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar