torsdag 1. mai 2014

Barnesanger

Vem kan segla forutan vind?
Vem kan ro utan åror?
Vem kan skiljas från vennen sin
 utan att fella tårar?

Jag kan segla forutan vind,
jag kan ro utan åror,
men ej skiljas från vennen min
utan att fella tårar.

Jeg har valgt meg ut et par barnesanger som jeg synger for mini. De fleste er sanger jeg husker at ble sunget for meg da jeg var liten. Min absolutte favoritt er "Vem kan segla forutan vind" på grunn av teksten, men dette er også den sangen som er desidert vanskeligst å synge med min "syng med den stemmen du har"-stemme.


Jeg synger den allikevel innimellom, og så forklarer jeg gjerne hvorfor jeg liker teksten så godt: "Denne sangen handler om en som kan oppnå ting som egentlig er fysisk umulig, men som ikke kan skilles fra vennen sin uten å gråte. Tenk hvor glad han må være i vennen sin, da! Slik har jeg det også - og det er du som er vennen min."

En annen favoritt er "Alle killebukkane". Denne husker jeg veldig godt fra barndommen og jeg husker at jeg så for meg killebukkene som sprang på haugen jeg kunne se i fra huset til besteforeldrene mine og tenkte: "Så rart at de alltid spør etter meg og tenk at de blir glad eller lei seg basert på om jeg er hjemme". 


Innimellom tar jeg "Ro, ro til fiskeskjær", "Bæ, bæ, lillelam" og "Trollmors vuggesang". Dette er også sanger jeg husker fra barndommen, og på samme måte som med "killebukkane" husker jeg at jeg tenkte at det var litt rart at det var jeg som måtte dra fisken og som skulle få to fisker...


En ny favoritt som jeg ikke husker så godt fra barndommen er "Vi har en tulle". Denne fant jeg i boken med vuggeviser som vi har kjøpt gjennom "Goboken" og av en eller annen grunn velger jeg ofte den når jeg skal trøste eller prøve å få henne til å sove. Jeg tror det er fordi jeg synes den er så beskrivende:

Vi har en tulle med øyne blå,
med silkehår og med ører små,
og midt i fjeset
en liten nese
så stor som så. 






1 kommentar:

  1. Eg og elskte killebokkane når eg va liten♡♥♡

    SvarSlett