søndag 28. juli 2013

Rosa suksessterte



For å feire nyheten om at vi venter en liten jente, bestemte jeg meg for å bake en kake til å ta med på familiekvelds hos mine foreldre. Jeg valgte en oppskrift fra Godt.noSuksessterte, men valgte å farge smørkremen med rød konditorfarge for å gjøre den litt mer ”jentete”.

Kaken var ganske enkel å lage, men krever litt god tid siden eggeblandingen må kjøles med før den piskes med smør. Jeg startet med å sette ovnen på 175 grader og finne frem alle ingrediensene:


  • 4 stk eggehvite
  • 150 g melis
  • 150 g malte mandler
  • 1,5 ts bakepulver


 Mandlene malte jeg i food processoren som jeg har lett tilgjengelig i et av kjøkkenskapene.


Jeg fortsatte med å piske eggehvitene. Når boblene i eggehvitene var små og jevne, tilsatte jeg melis litt etter litt, og til slutt vendte jeg inn malte mandler og bakepulver, og hadde massen i en kakeform.





Mens kaken stekte i 30 minutter, laget jeg fyllet. 





Jeg startet nok en gang med å finne frem alle ingrediensene:


  • 6 stk eggeplommer
  • 150 g sukker
  • 2 dl kremfløte
  • 1,5 ts vaniljesukker
  • 150 g meirismør



Videre kokte jeg opp eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker på svak varme mens jeg rørte. I det blandingen koker opp, tykner den, men pass på å ikke la den koke for lenge.


La eggeblandingen og smøret stå i romtemperatur i et par timer, og pisk det til slutt sammen til en luftig krem. 


Jeg tilsatte også konditorfarge mens jeg pisket kremen min. 


Jeg valgte også å toppe kaken med noen oppdelte jordbær.


 PS - jeg gikk bare med disse skoene ut i bilen og inn i gangen til foreldrene mine - for lengre turer er det kun joggesko og andre "myke" sko som gjelder.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar