tirsdag 9. juli 2013

Laks med friskt tilbehør


Jeg er, som nevnt tidligere, veldig glad i å grille. Spesielt nå som vi har fått oss et nytt, fantastisk uteområde bak huset, synes jeg det er viktig å tilbringe mest mulig tid utendørs, så lenge været tillater det. Jeg skal selvfølgelig vise uteområdet skikkelig i et eget innlegg senere, men i dag er det et innlegg om mat som står på menyen.

Vi jobber for tiden 100 % begge to, og deler på husarbeidet. Vi har kommet inn i en veldig fin rytme som jeg tror passer oss begge. Jeg lager mat, han rydder kjøkkenet. Jeg tar meg av mesteparten av vaskingen og støvtørkingen, mens han støvsuger og vasker gulv. Jeg vanner blomster, han tar ut bosset. Klesvasken deler vi på - han vasker mest handduker og undertøy, og jeg vanlige klær. I tillegg er jeg veldig glad i organisering og liker å finne løsninger som kan gjøre hverdagen lettere. Vi har for eksempel en femte vegg på soverommet som vi gjemmer rotet vårt bak slik at vi (jeg) slipper å irritere oss over det, mesteparten av klærne mine blir tørket på hengere og hengt rett inn i garderoben, og vi sorterer skittentøyet allerede på badet. I de periodene han jobber mye med hage og hus, prøver jeg å bidra litt mer med rydding av kjøkken og støvsuging. Alt i alt en veldig fin ordning, men vi får se hvordan det blir utover i svangerskapet, og ikke minst når det nye familiemedlemmet melder sin ankomst :-)

Uansett, nå skulle det handle om mat. Jeg er ofte ikke hjemme før mellom halv fem og fem, og da begynner det å bli lenge siden forrige måltid, så det er viktig at det ikke tar for lang tid å lage middag. I tillegg er det selvfølgelig viktig at det vi spiser er sunt (jeg prøver å unngå hel- og halvfabrikata) og ikke minst at det smaker godt! Jeg har også en regel om at vi skal spise fisk minst to ganger i uken, så da blir det som regel torsk en dag og laks en dag, og kanskje fiskesuppe, kamskjell, reker eller scampi i tillegg. Jeg har jo selvfølgelig sett advarslene om oppdrettslaks og var en stund i tvil om jeg som gravid burde spise det, men har nå slått meg til ro med at en gang i uken, går fint.



I går var det på tide med fisk igjen og siden været var bra, ville jeg gjerne grille den. Det var altså utgangspunktet mitt for planlegging av middag. Videre ville jeg ha noe skikkelig friskt tilbehør, og bestemte meg for å la meg inspirere av noe jeg har laget tidligere - mangosalsa fra Trines matblogg og en avokadosalsa som jeg ikke husker hvor jeg fant. Jeg laget en frisk ananas- og avokadosalsa som passet veldig fint til laksen:


  • En boks ananas
  • En avokado i terninger
  • En halv spisspaprika i terninger
  • En kvart finhakket rødløk
  • En kvart finhakket rød chili
  • Litt salt og pepper



 
I tillegg laget jeg en av mine favorittilbehør til grillmat, Fotballfruens spisspaprika med fetaost, og selvfølgelig noe ”carbs” – kokt ris. 

Det ble faktisk ganske godt og noe jeg absolutt kan anbefale til andre grillelskere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar