torsdag 4. september 2014

SY OM: Gammel joggebukse til babydrakt

Sist jeg ryddet i garderoben min, la jeg vekk noen plagg som jeg tenkte at jeg kanskje kunne sy om. Ett av de var en gammel joggebukse. Den var god å gå i, men formløs og ikke så flatterende på.

Jeg bestemte meg for å sy den om til en  buksedrakt til mini. Jeg hadde hatt nok stoff til å sy hele drakten i det gamle joggebuksestoffet, men jeg valgte å sy toppen i et bomullsstoff fra Panduro. 


For å sy toppen, tok jeg utgangspunkt i et mønster fra Stoff&Stil. Det var egentlig til en kjole, så jeg bare forkortet det litt. Videre klippet jeg strikken av joggebuksen, og sydde den inn litt på sidene, slik at omkretsen ble cirka like stor som bunnen på toppen. Deretter sydde jeg sammen de to delene og laget et kantbånd av samme stoff som toppen, som jeg sydde over sømmen. 


Til slutt tredde jeg en strikk igjennom kantbåndet og når jeg hadde fått prøvd drakten på, klippet jeg bena i riktig lengde og sydde inn strikk. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar