tirsdag 8. juli 2014

Hjemmelaget sengekant til Stokke Sleepi

Vi har jo en Stokke Sleepi seng til mini. Vi har vært godt fornøyd med sengen, men sengekanten fra Stokke som jeg kjøpte, har jeg ikke vært fornøyd med. Da jeg kjøpte den syntes jeg den var dyr, men fin. Dessverre gikk det ikke mange ukene før den var slapp og dermed ikke så fin lenger..


Nå når vi utvidet sengen, bestemte jeg meg derfor for å sy en sengekant selv etter inspirasjon herfra. Hvis du vil lage en slik sengekant, trenger du:


  • Stoff, 1,6 x 0,8 m
  • Vatt, eller i mitt tilfelle en tynn sommerdyne fra IKEA
  • Papp
  • Bånd, minst 3 m
  • Tråd, og evt trykknapper
Jeg brukte pappen fra kassen som Stokke-madrassen var pakket i som stabilisator i sengekanten. Jeg startet med å dele kassen opp i fire 16 cm høye deler. Jeg bestemte meg for å lage sengekanten i to deler og jeg målte at Stokke Sleepi-sengen er 158 cm x 2 innvendig. Derfor tapet jeg to og to deler sammen og laget til to deler på 158 cm hver. 



Videre brukte jeg restene fra teppet til lekegrinden til å lage to "vattpølser" på 15 x 157 cm av en sommerdyne fra IKEA. Dynen er veldig tynn, så det går greit å sy i den. I stedet for å regne ut hvor mye stoff jeg trengte, la jeg rett og slett pappen og vattpølsene på stoffet, klippet rundt, festet med nåler og markerte hvor sømmen skulle sys. I den ene enden la jeg til 2 cm til å lage brettekant av.




Brettekanten lages ved å brette enden to ganger på vrangen som vist under. I denne kanten kan det festes skjulte trykknapper. Videre er det bare å fjerne pappa og vatt, og sy. Jeg hadde godt med sømrom, så jeg klippet av litt overflødig stoff etter jeg hadde sydd. 


Videre vrengte jeg sengekanten og strøk den med en rettetang. Dette er forøvrig et veldig godt tips for folk som syr litt og ikke har strykejern i umiddelbar nærhet (og ikke bruker rettetangen til å rette håret med): ha rettetangen liggende med sysakene og bruk den til å presse kanter etc med. 



I den ene kanten jeg laget, festet jeg trykknapper i brettekanten som vist over. For å få vatten inn i trekket, innså jeg at jeg måtte feste den på pappen. Dette kan sikkert gjøres på mange ulike måter, men jeg valgte rett og slett å sy den fast. Jeg trykket hull i pappen med en hullemaskin og sydde vattpølsene fast for hånd. Jeg festet den to plasser i hver ende og fire plasser langs toppen. Jeg passet forresten også på at skriften på pappen kom inn mot vatten slik at det ikke skulle vise gjennom stoffet på utsiden.



Da er det bare å tre pappen og vatten inn i trekket og lukke trykknappene. Til slutt sydde jeg på bånd for hånd. Jeg hadde bare 3 m med bånd - noe som er nok til 8 festepunkter - og valgte derfor å feste båndet midt på sengekanten. Har du mer bånd kan du selvfølgelig ha flere festepunkter, men det er ikke nødvendig. Jeg festet båndene på første og siste sprinkel i buen. Jeg vet ikke om det gir mening, men det var i hvert fall 9 cm fra hver ende til første punkt og 33 cm fra første til andre punkt. 


Jeg oppdaget at pappen var veldig stiv, så jeg "knakk" den opp i endene slik at den var enklere å plassere jevnt med sprinklene. På den andre delen gadd jeg ikke å ta i trykknapper, men brettekanten er der om det blir nødvendig å sette de inn senere.



Jeg tror jeg betalte 120 kr for 1,4 x 2 m bomullsstoff hos Stoff&Stil, IKEA-dynen kostet 19 kr og båndet hadde søsteren min kjøpt på salg for 30 kr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar