torsdag 7. august 2014

SY OM: Lang skjorte til babykjole

Jeg har hatt en lang lyseblå skjorte fra Cubus i noen år. Jeg har brukt den innimellom, men jeg har liksom aldri funnet meg skikkelig til rette i den. Sist jeg hengte den opp etter vask, fikk jeg en følelse av at den ville tatt seg mye bedre ut som en kjole til mini.


Jeg tok utgangspunkt i et mønster fra Stoff&Stil, men endret litt på både halsen og lengden på overdelen. Som underdel/skjørt, brukte jeg bare bunnen på skjorten. Jeg startet altså med en skjorte som jeg klipte bunnen av.


Videre klipte jeg ut de resterende delene av skjorten og strøk det stoffet jeg trengte med rettetang, før jeg tegnet opp delene til overdelen - både for og ytterstoff. Når alle delene var klar, sydde jeg sammen overdelen på vrangen og vrengte den. Jeg sydde også inn silkebånd i siden slik at størrelsen kan justeres noe.



Deretter sydde jeg inn et rynkebånd i underdelen, snerpet den tilstrekkelig sammen og sydde den fast til overdelen. 


Til slutt sydde jeg inn to knapper og knappehull. Dette har jeg aldri gjort før, men det var egentlig ganske enkelt. Symaskinen har egne innstillinger som gjør hele jobben automatisk.


Jeg ble ganske fornøyd med resultatet - veldig fornøyd, faktisk. Det eneste er at den er litt mindre enn jeg hadde tenkt, så den kommer nok ikke til å passe så lenge...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar