fredag 1. august 2014

Hjemmelaget vokssmekke med oppsamlerlomme

Denne uken fikk jeg endelig somlet meg til å sy en vokssmekke til mini. Jeg kjøpte voksduk fra restebordet på Stoff&Stil for flere måneder siden til dette formålet, men siden jeg ikke hadde noe mønster, har jeg liksom utsatt og utsatt det.



Jeg googlet litt, og fant dette som jeg lot meg inspirere av. Hvis du også vil sy vokssmekker, trenger du:
  • Voksduk, gjerne to ulike
  • Kantbånd
  • Matpapir, hvis du vil lage mønster
Jeg startet med å lage mønsteret. Jeg brettet matpapiret og tegnet på frihånd en halv smekke og klipte den ut. Juster eventuelt formen etter at du bretter ut mønsteret og ser hele smekken. For å lage lommen fulgte jeg formen på smekkemønsteret, men laget den 2 cm breiere. Jeg markerte også midten på smekken og lommen med en strek på mønsteret.





Videre tegnet jeg av mønsteret på voksdukene (husk å markere midten på stoffet også), og klipte ut delene og kantbånd til lommen, halsen og hele smekken, inkludert knyting bak.


Jeg valgte å sy kantbåndet på med en dekorsøm, men man kan selvfølgelig bruke helt vanlig rettsøm også. Sy først kantbåndet på lommen og i halsen. Før du syr på det siste og lengste kantbåndet, er det lurt å sy fast lommen med en vanlig rettsøm. Pass på å sy så langt ute at sømmen blir dekket av kantbåndet. Jeg festet midten av lommen til midten av smekken med en nål, og sydde langs kanten. Til slutt sydde jeg kantbånd rundt hele smekken. 



Etter å ha sett smekken i bruk, er jeg ganske fornøyd med "designet". Den er kanskje pittelitt brei, så jeg vurderer å lage neste litt smalere, men på en annen side kommer hun jo til å fortsette å vokse, og det gikk jo greit slik den er nå.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar